Marimekko

Het Finse Marimekko is vooral bekend om felgekleurde bedrukte stoffen en simpele stijlen. Het merk heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de mode, vooral in de zestiger jaren, zowel in dameskleding als in interieurinrichting.

De Kussenwinkel levert een ruim aanbod van Marimekko’s kussencollectie en een selectie van de andere textielproducten. De stoffen zijn verkrijgbaar op verzoek en ook voor alle andere vragen over Marimekko items kun je bij ons terecht via info@dekussenwinkel.nl

 


KLIK HIER VOOR ONZE SELECTIE >


 

Portrait-Armi-RatiaGeschiedenis
Marimekko werd in 1951 opgericht door Viljo en Armi Ratia, nadat een voormalige zeildoekenfabriek werd omgezet in een kledingfabriek. Armi vroeg een aantal bevriende kunstenaars om hun grafische ontwerpen toe te passen op textiel. Om het gebruik van de stoffen te laten zien, ontwierp en verkocht het bedrijf een paar eenvoudige jurken. Het was een vroege erkenning van de mode als een industriële kunst en van Marimekko’s rol hierin toen de Finse toonaangevende industrieel ontwerper Timo Sarpaneva het bedrijf uitnodigde een modeshow te geven (hoewel kort vooraf afgezegd) op de Triennale in 1957 in Milaan. De kleding werd uiteindelijk gepresenteerd in het nabijgelegen luxe warenhuis Rinascente onder toezicht van de toenmalige display manager Giorgio Armani.

Twee baanbrekende ontwerpers zetten de toon voor Marimekko: Vuokko Nurmesniemi in de vijftiger, en Maija Isola in de zestiger jaren. Nurmesniemi ontwierp de gestreepte rood-witte Jokapoika rok in 1956, en Isola het iconische Unikko (klaprozen) patroon in 1964. Ze creëerden honderden onderscheidende patronen en hielpen Marimekko een begrip in de hele wereld te maken. De opvallende stoffen en het heldere, eenvoudige ontwerp beïnvloedde de smaak in de late 20e-eeuwse sterk. Veel van de vroege Marimekko ontwerpen, met inbegrip van Maija Isola’s Unikko, zijn nog steeds in productie.

Marimekko werd in de Verenigde Staten geïntroduceerd door de architect Benjamin C. Thompson, die het merk sterk promootte in zijn Design Research winkels. Marimekko werd beroemd in Amerika door Jacqueline Kennedy, die acht Marimekko jurken kocht die ze tijdens de 1960 presidentiële campagne droeg.

Later in de negentiger jaren kreeg Marimekko publiciteit door de hitserie Sex and the City. De fictieve hoofdpersoon van de serie, sex- en relatiecolumnist Carrie Bradshaw, droeg een Marimekko bikini in seizoen 2 en later een Marimekko jurk. In het vijfde seizoen waren er ook tafelkleden met Marimekko prints te zien. (Bron Wikipedia)